Особливості викладання еволюційної теорії та основ екології в медичному університеті на кафедрі медичної біології

  • Р. П. Піскун Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, Україна, 21018, м. Вінниця, вул. Пирогова, 56 https://orcid.org/0000-0001-5982-2920
  • В. М. Шкарупа Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, Україна, 21018, м. Вінниця, вул. Пирогова, 56 https://orcid.org/0000-0001-8890-2794
  • Н. М. Гринчак Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, Україна, 21018, м. Вінниця, вул. Пирогова, 56 https://orcid.org/0000-0002-2723-7679
  • О. В. Спрут Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, Україна, 21018, м. Вінниця, вул. Пирогова, 56 https://orcid.org/0000-0001-8442-9653
Ключові слова: еволюція, екологія, особливості викладання

Анотація

Мета. Обґрунтувати особливості викладання в медичному університеті основ еволюції та екології для забезпечення високого рівня загальнобіологічної підготовки та досягнення медико-біологічної орієнтації студентів першого курсу. Методи. Вивчення і аналіз типових й робочих програм, монографій, підручників, дидактичних матеріалів та методичних рекомендацій з дисципліни «Медична біологія» медичних університетів. Результати. В умовах реформування сучасної медичної освіти викладачами біології все більше уваги приділяється питанням становлення наукової картини світу, тобто формування у майбутніх лікарів світогляду, що відповідає сучасним підходам до інтеграції змісту теоретичної і клінічної освіти й необхідності неперервності її в подальшій практичній діяльності лікаря-спеціаліста любого напрямку медицини. Викладання передбачає донести до студентів трьох можливих режимів біологічної еволюції: ламарківської, фактори середовища впливають на розвиток (епігенез); дарвінівської, коли випадкові мутації відбираються факторами середовища для прогресивного розвитку (біогенез); райтовської, при якій присутні тільки випадковості – випадкові мутації, випадково фіксуються, від чого і виникають ускладнення організації. Висновки. При формуванні особистості майбутнього лікаря викладання основ еволюції і екології слід поєднувати матеріал класичної біології з новітніми відомостями про досягнення галузей природничих наук.

Посилання

National doctrine of education development. Retrieved from: http://www.mon.gov.ua/laws/Ukaz_pr_347.doc.

Piskun R. P., Molchan I. M., Kolomiets N. G., Vashchuk A. A, Shevchuk T. I., Horbatyuk S. M. Epigenetic principles of evolution – history and modernity. Achievements and problems of genetics, breeding and biotechnology : coll. of science pr. National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv : Logos, 2012. Vol. 4. P. 175–180.

Piskun R. P., Shkarupa V. M., Molchan I. M., Musatova K. V., Hrynchak N. M. The factors and conditions of evolution – past and present. Factors of experimental evolution of organisms. 2017. Vol. 20. P. 373–377. doi: 10.7124/FEEO.v20.797

Medichna bіologіia – primіrna programa navchal'noї disciplіni pіdgotovki fakhіvcіv drugogo (magіsters'kogo) rіvnia vishchoї osvіti. Kyiv, 2018. 30 р. [in Ukrainian]

Pіshak V. P., Bazhora Yu. І. Medichna bіologіia : a textbook. View. 3rd. Vіnnytsia : New book, 2017. 608 p. [in Ukrainian]

Sabadyshyn R. O., Buhalska S. E. Medical biology. Textbook for students of higher medical educational institutions of I–II levels of accreditation. Vinnytsia : New book, 2008. 368 p. [in Ukrainian]

Selected scientific works of Academician V. I. Vernadskyi. Т. 7. Papers on geochemistry and radiogeology. Book 2. Kyiv : Phoenix, 2012. 665 p. [in Ukrainian]

Yamamichi M., Gibbs T., Levine J. M. Integrating eco-evolutionary dynamics and modern coexistence theory. Ecol Lett. 2022. 25 (10). P. 2091–2106. doi: 10.1111/ele.14078.

Bateson W. Mendelism and evolution. Nature. 1914. Vol. 93, № 2338. P. 635–642.

Polyakov V. A., Kolesnik M. A. Causal-systemic biogenesis: monograph. Kirovograd : «Polygraph-Service», 2016. 144 p. [in Russian]

Mikheev A. N. The main problem in the study of biological evolution. Factors of experimental evolution of organisms. 2019. Vol. 25. P. 355–360. doi: 10.7124/FEEO.v25.1191

Miller A. H., Stroud J. T., Losos J. B. The ecology and evolution of key innovations. Trends Ecol Evol. 2023. 38 (2). P. 122–131. doi: 10.1016/j.tree.2022.09.005.

Makau D. N., Lycett S., Michalska-Smith M., Paploski I. A. D., Cheeran M. C., Craft M. E., Kao R. R., Schroeder D. C., Doeschl-Wilson A., VanderWaal K. Ecological and evolutionary dynamics of multi-strain RNA viruses. Nat Ecol Evol. 2022. 6 (10). P. 1414–1422. doi: 10.1038/s41559-022-01860-6.

Kolesnyk M. O. Modern educational space: a new paradigm of science education. Monograph. Chernihiv : Desna Polygraph, 2020. 264 p. [in Ukrainian]

Martsynishyn Yu. D. Universalia of science and education: shaping the worldview of the New age man. Chernihiv : Desna Polygraph, 2018. 144 p. [in Ukrainian]

Selected scientific works of Academician V. I. Vernadskyi. T. 4. Geochemistry of living matter. Book 1. Kyiv : Veles, 2012. 530 p. [in Ukrainian]

Weber M. G., Wagner C. E., Best R. J., Harmon, L. J. & Matthews, B. Evolution in a community context: on integrating ecological interactions and macroevolution. Trends Ecol. Evol. 2017. 32. P. 291–304. doi: 10.1016/j.tree.2017.01.003.

Zhegunov V. F. Laws of biology. The nature of life. Textbook. Kharkov : Konsum, 2006. 304 p. [in Russian]