Феномен лисенківщини в геномну еру

  • А. І. Опалко Національний дендрологічний парк «Cофіївка» НАН України, Україна, 20300 м. Умань, Черкаської обл., вул. Київська, 12аУманський національний університет садівництва, Україна, 20305 м. Умань, Черкаської обл., вул. Інститутська, 1
  • О. П. Сержук Уманський національний університет садівництва, Україна, 20305, м. Умань, Черкаської обл., вул. Інститутська, 1

Анотація

У ході засідань круглого столу «Ретроспективний аналіз ефективності викладання генетики (Сучасні проблеми та тенденції)»,присвяченого 80-річчю від дня народження Юрія Миколайовича Мішкурова, знаного фахівця з дидактичних проблем генетики у вищій школі, було обговорено у формі відкритої дискусії актуальні питання щодо нового витка навкологенетичної міфотворчості, що спостерігається в Геномну еру. Зроблено спробу розкриття феномену популярності псевдогенетичних та інших псевдонаукових теорій, поширюваних сучасним масовим телебаченням, та оцінено роль викладача у формуванні наукової картини світу і зокрема проявів спадковості і мінливості. Пропонується порушити клопотання щодо коригування навчальних планів з поверненням «Прикладної генетики з основами цитології» до переліків обов’язкових навчальних дисциплін підготовки магістрів зі спеціальностей 201 — «Агрономія», 202 — «Захист і карантин рослин», 203 — «Садівництво та виноградарство», 205 — «Лісове господарство», а також 206 — «Садово-паркове господарство» з відновленням у повному обсязі аудиторних годин (лекційних, лабораторних та практичних занять), курсової роботи, навчальної практики та плануванням годин для контролювання самостійної роботи студентів. Осучаснити зміст програм підготовки бакалаврів з «Генетики» стосовно відновлення навчальної практики та контролювання самостійної роботи студентів.

Ключові слова: Болонський процес, викладання генетики, псевдонаука, спадковість і мінливість, суспільна свідомість.

Посилання

Bazaluk O. Scientific-philosophical way of reality perception as a main mode of man – material world interaction. Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology. 2009. Vol. 10(2). P. 5–10. (In Russian).

Kindrya N.A. Animalistic totems as part of ancient mentality: Semiotical context. RSSU Proceedings. 2010. No 1. P. 136–139. (In Russian).

Kryzhko O. The mythological and poetic sources of Ukrainian national and cultural symbolics of zooanthropomorphous creature. Scientific Notes of Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University of Kirovohrad. Series: Philological Sciences. 2008. Vol. 75(4). P. 77–81. (In Ukrainian).

Opalko A.I. Personality of Gregor Mendel: myths and realities. (The 150th anniversary of Mendel’s disclosure of his results of “Experiments on plant hybrids”). Factors in Experimental Evolution of Organisms. 2015. Vol. 16. P. 13–20. (In Ukrainian).

Kunakh V.A. Development of genetics in the National Academy of Sciences of Ukraine (to 90th anniversary of foundation of the Ukrainian Academy of Sciences. Kyiv: Akademperiodyka, 2009. 102 p. (In Ukrainian).

Kurchanov N.A. Human genetics basics. General Genetics: a textbook. St. Petersburg: SpetsLit, 2009. 191 p. (In Russian).

Zhivotovsky L.A. Inheritance of acquired characteristics: Lamarck was right. Chemistry and life. 2003. Vol. 4. P. 22–26. (In Russian).

Zhivotovsky L.A. Unknown T.D. Lysenko. Moscow: KMK Scientific Press Ltd., 2014. 120 p. (In Russian).

Kolchinsky E.I. Neo-Lysenkoism and the history of science. Genetics/breeding sciences and education (Pariy readings). Proceedings of the 6th International scientific conference (Uman, 15–17 March 2017). [Eds.: O.O. Nepochatenko (chief ed.) et al.]. Uman: UNUH, 2016. P. 114–119. (In Russian).

Kolchinsky E. Nikolai Vavilov in the years of Stalin’s ‘revolution from above’ (1929–1932). Centaurus. 2014. Vol. 56(4). P. 339–358.

Glazko V.I., Cheshko V.F. August-48: the phenomenon of “proletarian science” (scientific killer hood, to the history of Soviet genetics, phenomenon of the USSR collapse). Moscow: NEFTiGAZ, 2013. 385 p. (In Russian).

Sichkarenko G.G. High education transformation in the independent Ukraine: Monograph. Kyiv: Publishing Center of Kyiv National Linguistic University, 2009. 362 p. (In Ukrainian).

Hurch L. Pryyednannya Ukrayiny do Bolons'koho protsesu: «za» i «proty». Personal. 2008. No 1. P. 7–13. (in Ukrainian).

Avksent'eva O.A. Organizatsiya samostoyatel'noy raboty studentov pri chtenii kursa “Fiziologiya rasteniy” v Khar'kovskom natsional'nom universitete im. V.N. Karazina. Prepodavanie sovremennoy fiziologii rasteniy v universitetakh i VUZakh strany: problemy i resheniya: tezisy dokladov Vserossiyskoy konferentsii (Moscow, 13–16 oktyabrya 2008). Moscow: IFR im. K.A. Timiryazeva RAN, 2008. P. 6. (in Russian).

Mukhin Yu.I. The whore Genetics. Moscow: Publishing of Bystrov, 2006. 416 p. (In Russian).

Afanas'eva V.V. Otkrytoe pis'mo ministru obrazovaniya RF Ol'ge Vasil'evoy 2017. URL: http://philologist.livejournal.com/9233361.html (Accessed 12 May 2017). (in Russian).

Opalko O.A., Opalko A.I. Rebloom of angiosperm woody plants. Journal of Characterization and Development of Novel Materials. 2015. Vol. 7(3). P. 587–604.

Opalko O.A., Opalko A.I. Genetics of plant development. In: Physical Chemistry for the Chemical and Biochemical Sciences [Eds: J. L. Lopez-Bonilla, M. I. Abdullin, G. E. Zaikov]. Oakville; Waretown: Apple Academic Press, 2016. Part 2, Biochemical Sciences, Ch. 21. P. 399–417. doi: 10.1201/b19842-28